Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci

Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci

Podstawy mowy tworzą się w okresie dzieciństwa, a potem dokonuje się jej udoskonalanie na różnych płaszczyznach (wymowy, zasobu słownictwa, gramatyki).

Obiegowe opinie dotyczące rozwoju mowy u dzieci często tłumią niepokój rodziców. Tymczasem opóźnienie rozwoju mowy stanowi istotny czynnik ryzyka opóźnienia dojrzałości szkolnej oraz trudności w adaptacji dziecka w szkole, a zaburzenia mowy są wymieniane wśród najczęstszych problemów zdrowotnych i społecznych w populacji dziecięcej.

Kiedy się niepokoić?

Rozwój mowy dziecka odbywa się etapami, które mają swój charakterystyczny czas pojawiania się. Opóźnienie rozwoju mowy można stwierdzić wówczas, gdy określony etap rozwoju mowy nie pojawił się w czasie oczekiwanym, co przejawia się odstawaniem dziecka od grupy rówieśników.

By rozwój mowy przedstawić obrazowo można powiedzieć, że w swoje pierwsze urodziny dziecko powinno wypowiedzieć pierwsze słowo, w drugie – pierwsze proste zdanie dwuwyrazowe, w trzecie – powinno powiedzieć dłuższe 4-5 wyrazowe zdanie, a w wieku 4 lat powinno umieć opowiedzieć krótką historyjkę.

Co zrobić, gdy podejrzewa się zaburzenia rozwoju mowy u dziecka?

Jeżeli podejrzewają Państwo u swojego dziecka zaburzenia rozwoju mowy lub jeżeli wydaje się Państwu, że dziecko rozwija się inaczej niż rówieśnicy warto skonsultować się z lekarzem audiologiem i foniatrą. Konieczne jest wykluczenie przyczyn, które mogą wpływać na zaburzenia rozwoju mowy, aby podjąć szybką interwencję i rehabilitację lub upewnić się, że konieczna jest tylko intensywniejsza stymulacje rozwoju mowy.

1. Badanie słuchu
Przede wszystkim należy ocenić stan słuchu. Dokładną charakterystykę badań znajdą Państwo tutaj.
Wszystkie niezbędne badania słuchu mogą Państwo wykonać podczas wizyty w gabinetach , w których przyjmuję.

2.Rozpoznanie i leczenie przewlekłych stanów zapalnych ucha i gardła. Czytaj więcej
3.Ocena aparatu mowy.
4.Inne uwarunkowania zaburzeń rozwoju mowy.